Rodresorption

Forekomst og udseende

Rodresorption er en proces hvorved kroppens egne celler nedbryder en tand. Processen kan være enten naturlig og ønskelig, der hvor mælketændernes rødder nedbrydes så de kan falde ud og give plads til de blivende tænder (fysiologisk resorption), eller den kan være en sygdom, der hvor de blivende tænders rødder nedbrydes (patologisk resorption).

Resorptionen ses på billedet som en lyserød misfarvning nær tandkødet. Farven skyldes at tanden er nedbrudt og tynd så det bløde væv med blodkar ses igennem tanden. Dette er en stor resorption, processen er langt fremskreden, hvad røntgenbilledet også viser

Resorptionen bliver mørk på billedet fordi der mangler kalk i tanden til at standse røntgenstrålerne, præcis som det også bliver mørkt rundt om tænderne og knoglen, der hvor der kun er blødt væv som læber og luften til at standse røntgenstrålerne, som derfor kan  passere uhindret igennem og sværte filmen helt mørk.

På billedet ser man at defekten er startet udefra tandoverfladen og under tandkødet. Dette er den almindeligste form for resorption, også kaldet cervical resorption (tandhalsresorption). Resorptioner kan også komme indefra tandnerven men det er sjældnere. Der vil de optræde som en fortykkelse af rodkanalen på et røntgenbillede.

Årsag og sygdomsudvikling

Resorptioner kan opstå når to faktorer er til stede. 1, Rodens beskyttende cellelag er beskadiget (cementoblast-laget), det hårde væv er nu tilgængeligt for de tandnedbrydende celler (odontoclaster). 2, Nedbrydningsprocessen stimuleres og vedligeholdes på grund af vedvarende betændelse (inflammation). Denne betændelse kan være med eller uden symptomer som fx smerter/ømhed. Betændelsen kan skyldes bakterier (infektion) eller anden irritation.

Den oprindelige årsag er ofte et slag på tanden, en mislykket rodbehandling eller en kemisk skade, men i mange tilfælde kam man ikke sige præcis hvorfor. Som nævnt er det som regel lokale faktorer som kun angår en tand, og man behøver derfor ikke være nervøs for at problemet spreder sig og angriber de andre tænder.

Tandretning giver oftest lettere resorptioner af tandrødderne, men når apparaturet på tænderne ikke længere strammes regelmæssigt forsvinder det vedligeholdende stimulus og processen går i stå af sig selv. Undertiden kan resorptionen af tandrødderne dog blive meget udtalt, og bliver i sjældne tilfælde en meget alvorlig bivirkning ved tandretning.

Behandling og prognose

Resorptioner er vanskelige at behandle og prognosen er altid usikker. Behandlingen omfatter rodbehandling, hvis tandnerven er skadet, og ellers en operation, hvor hullet i roden renses for nedbrydende celler, og fyldes ud. Bedst er det at fylde med MTA (MineralTrioxideAggregate), som er et materiale med meget gode biologiske egenskaber. MTA består hovedsageligt af portlandcement, men er ret dyrt til medicinsk brug.