Vejledninger

Efter tandudtrækning

Efter en tandudtrækning gælder det først om at få standset blødningen. Det går hurtigere hvis man trykker på såret, fx ved at bide i gaze eller køkkenrulle e. lign. Man bør holde sig i ro, og undgå alt for varm mad (fx suppe), fordi fysisk anstrengelse og varme udvider blodkarrene og kan igangsætte en ny blødning de første par dage. Det er ikke farligt, det stopper i regelen hurtigt igen, men kan være generende.

Når bedøvelsen fortager sig er det ikke unaturligt med lettere eftersmerter. Disse kan sædvanligvis klares med almindelige hovedpinepiller fx

– panodil, pamol eller pinex (1000mg op til 4 gange dagligt)

eller

– ipren, ibuprofen eller brufen (400-600mg ipren op til 3 gange dagligt)

Ved stærkere smerter kan panodil og ipren kombineres, så man tager begge slags samtidigt.

Det er vigtigt at lade såret i fred, og ikke pille eller rense i det med børster eller lign. Det kan med fordel holdes rent med klorhexidin 0,15% (til mundskyl). Skyl forsigtigt 2-3 gange dagligt. Det mindsker gener fra dårlig ånde og hjælper med at holde bakterievæksten nede så såret heler lettere.

Sjældent kan det ske at der kommer kraftigere smerter som ikke kan klares med piller, undertiden også med rådden lugt og dårlig ånde. Det skyldes opløsning af det størknede blod, der skulle lukke hullet. Såret skal nok hele alligevel, men vi har en god behandling der fjerner smerten næsten med det samme, og det koster ikke noget ekstra.

Ring til os hvis du oplever problemer.

Kæbeleddene

Kæbeleddene findes lige foran ørene og danner forbindelse mellem underkæben og resten af hovedet. Hvert kæbeled har en ledskål og et ledhoved, og indskudt imellem dem er en ledskive af brusk (discus). Når leddet fungerer normalt, følges ledskiven med ledhovedet i alle bevægelser.

Mange mennesker får en knæklyd i kæbeleddet, især når de gaber eller tygger. Disse knæklyde kan have flere årsager, f.eks. en ujævnhed på ledfladerne eller en forskydning af ledskiven. I sidste tilfælde vil ledhovedet glide over en af ledskivens kanter med et tydeligt knæk, når underkæben bevæges.

En forskydning af ledskiven kan også medføre, at kæbeleddet ”låser”, d.v.s. at underkæben stoppes tidligt i gabebevægelsen. Som regel går det hurtigt over af sig selv, men måske skal underkæben skubbes lidt til siden for at ophæve ”låsningen”. Ledskivens forskydning kan blive så udtalt, at den vedvarende blokerer for ledhovedets bevægelser. Kæbeledsknækkende vil da ophøre, men samtidig nedsættes gabeevnen til ca. 2 cm. Denne tilstand er som regel smertefuld og vil ofte kræve behandling. Efter nogen tid tager smerterne af, gabeevnen bedres gradvis og bliver efterhånden næsten normal.

Det kan være vanskeligt at finde årsagen til kæbeledsknæk. Det skyldes bl.a. at ledskiven ikke kan ses på røntgenbillede. Alligevel kan en røntgenundersøgelse af kæbeleddet i mange tilfælde være hensigtsmæssig for at få oplysninger om eventuelle forandringer på ledoverfladerne.

Kæbeledsknæk, der har været til stede i længere tid uden at genere og som ikke er ledsaget af smerter eller andet ubehag, kræver som regel ikke behandling. Hvis knækket generer, eller leddet gør ondt, er det bedst at tygge i den side, hvor det knækker eller gør ondt. Herved aflastes kæbeleddet mest muligt. Ofte vil en behandling med en bidskinne kunne aflaste kæbeleddet og derved mindske ubehaget. Eventuelt kan der være brug for smertestillende medicin i en kort periode. Det kan være nødvendigt derefter at justere bidforholdene ved f.eks. at udskifte slidte fyldninger eller erstatte manglende tænder, så sammenbiddet bliver bedst muligt.

Bideskinner

Hvad er en bideskinne?
Der findes forskellige typer for bideskinner, den traditionelle bideskinne, der er formet som en hestesko så den passer til tænderne i overmunden. Man skelner mellem bløde og hårde bideskinner, alt efter behovet. Bløde bideskinner kan fås i fire forskellige tykkelser. Hårde bideskinner fremstilles i klart, hårdt plast og poleres glat, så den ikke irriterer læber, kinder eller tunge. Bideskinnen bliver individuelt tilpasset dine tænder og dit sammenbid. En bideskinne kan beskytte tænder mod nedslidning samt afhjælpe kæbeledsproblemer.

Hvem har brug for en bideskinne?
Vores tænder slides helt naturligt gennem livet ved almindelig tygning. Men en stor del af befolkningen udsætter deres tænder for et ekstraordinært tandpres da de også skærer tænder. Klinisk kaldes det for bruxisme, som fælles betegner den situation når tænder, kæber m.v. udsættes for mere belastning end de kan tåle. En travl hverdag stresser mange så meget, at det fører til ekstra tandpres. De færreste selv oplever, at denne stress tit og ofte udmønter sig i en voldsom tænderskæren under nattesøvnen. Tandskæren har indflydelse på forskellige ansigts- og nakkemuskulaturer!

Hvad er bruxisme?
Bruxisme skyldes hyperaktivitet i kæbemuskulaturen – dvs. kraftige kæbebevægelser uden nogen egentlig funktion. Bevægelserne medfører ufrivilligt skurrende tænder under kraftig sammenbidning.

Hvorfor skærer man tænder?
Årsagerne til tænderskæren er – på trods af problemets store udbredelse – ikke altid lige åbenlyse eller entydige. Faktorer som tandstilling og bid er til manges overraskelse ikke væsentlige – det er i nervesystemet, forklaringen skal søges.

I hjernestammen findes en slags ”motor”, som aktiverer kæbernes lukkemuskler. Hos nogle mennesker er motorens aktivitet kronisk forhøjet, hos andre kan visse former for medicin samt stress og uro øge aktiviteten i kæbemusklerne.

En Bideskinne stopper ikke direkte tænderskæren, men forhindrer yderligere skade på dine tænder

Brug af bideskinnen
Oftest anvendes bideskinnen om natten mens man sover. Både før og efter bideskinnen anvendes, bør tænderne børstes grundigt for at undgå huller i tænderne. Tandbørstningen bør være ekstraordinær grundig inden bideskinnen sættes ind i munden, da tungen ikke kan fjerne belægninger og madrester fra tænderne på grund af skinnen.

Din bideskinne, bør altid opbevares i den æske, der udleveres til den, når den ikke anvendes i munden. Det er klart, at en bideskinne der ikke anvendes, eller ikke anvendes korrekt efter de anvisninger, jo heller ikke får den ønskede effekt.

Renholdelse af bideskinnen
Det er vigtigt, at man holder sin bideskinne helt ren. Skinnen skal børstes ren hver gang den tages ud af munden og igen ved indtagelsen. Anvend ikke tandpasta eller andre lignende midler, da de giver skade på bideskinnen. Skyld grundigt i koldt vand og børst evt. med en ren neglerenser eller tandbørste. Bideskinner tåler ikke kogende vand og skrappe rengøringsmidler!